SEO, “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. Arama Motoru Optimizasyonu, web sitelerimizin arama motorlarında daha çok görünürlülük elde etmesini sağlamak için yapılan çalışmalar bütünüdür.

Google ve diğer arama motorlarında daha iyi konumlarda (sıralamalarda) yer alarak ziyaretçi sayılarımızı artırabiliriz.

SEO, ücretli olmayan (“organik” olarak bilinir), arama motoru sonuçları aracılığıyla web sitenizin ziyaretçilerini artırma çalışmalarıdır.

Başka bir ifade ile:

Web sitelerinin arama motorlarında daha iyi performans göstermesi için yapılan çalışmaların tümüne verilen isimdir.

SEO, ingilizce karşılığı Search Engine Optimization olan kelimelerin kısaltılmış biçimidir. Amaç web sitelerinin arama motoru sonuç sayfasında (SERP) daha iyi sıralamalar elde etmesidir.

SEO sayesinde web sitenizin performansını artırabilir daha fazla ziyaretçiye ulaşabilirsiniz.

SEO Açılımı Nedir?

SEO’nun açılımı: Search Engine Optimization. İngilizce kelimelerin kısaltılması olan SEO’nun Türkçe karşılığı ise Arama Motoru Optimizasyonu’dur.

SEO Neden Gereklidir? Neden Önemlidir?

SEO’nun amacı web sitelerini Google ya da hedeflenen arama motorunda kelime bazlı üst sıralara çıkarmaktır. Üst sıralarda yer alan web sayfaları daha fazla tıklama alırlar. Fazla ziyaretçi her web girişimcisini mutlu eder ama burada asıl önemli olan nitelikli kullanıcı sayısıdır. Yani Arama Motoru Optimizasyonunu daha fazla ziyaretçi almak için değil daha fazla nitelikli ziyaretçi almak için yapmalısınız.

Bu konuda tecrübe sahibi değilseniz bir SEO uzmanı ile çalışmalara başlayabilirsiniz. Doğru uzmanı bulup bulmadığınız konusunda emin olmanızı öneririm. Çünkü bilinsizce yapılan çalışmalar sitenize ciddi zararlar verebilir. Çoğu uzman genellikle aşağıdaki hizmetleri sunarlar:

  • Sitenizin Genel Yapısını İnceleme.
  • Sitenizin İçeriklerini İnceleme, Revize ve Yeni İçerik Önerilerinde Bulunma.
  • Web Sitenizin Google ve Diğer Arama Motorlarına Göre Geliştirilmesi İçin Önerilerde Bulunma.
  • Anahtar Kelime Araştırması.
  • Rakip ve Sektör Analizi.
  • SEO Eğitimi.
  • Site Dışı Stratejilerin Geliştirilmesi ve Uygulanması.
  • Profesyonel ve Anlaşılır SEO Raporlarının Hazırlanması.

Rakiplerinizden üstün olmak zorlu bir iş olabilir fakat arama motoru optimizasyonunun başladığı yer aslında tam olarak da burasıdır. Google’ın içeriğinizi okuması ve anlaması (web sitesini optimize etmek) için mücadele ederseniz, arama sonuç sayfalarında daha üst konumlarda yer alabilirsiniz.

Web sitenizi öne çıkması için, nasıl optimize edileceğini öğrenmek için önce arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmeniz gerekmektedir. Ben bu olayı hep bir oyuna benzetmişimdir. Bu oyunun kuralları var ve bu kuralları Google belirliyor. Bizler yani web sitesi sahipleri bu kuralları bilir ve oyunu kurallarına göre oynarsak başarısız olma ihtimalimiz çok düşük olur.

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

SERP’deki sonuçları belirleyen bir çok faktör var, ancak en önemlileri arasında alaka düzeyi, uzmanlık ve güven bulunuyor. Bu sinyalleri anlamanız ve sitenizi bunlara göre optimize etmeniz web sitenize fayda sağlayacaktır. Google ve diğer arama motorları kullanıcılarına yalnızca en alakalı ve yetkin sonuçları sunmak istediği için bu faktörleri dikkate almak şart.

3 Önemli Aşama

Bu süreç üç aşamada çalışmaktadır:

  1. Tarama: Google, tespit ettiği sayfalardaki metin, resim ve videoları tarayarak indirir.
  2. Dizine Ekleme: Google, sayfadaki metni, resimleri ve video dosyalarını analiz edip elde ettiği bilgileri büyük bir veritabanı olan dizininde depolar.
  3. Sıralama: Bir kullanıcı Google’da arama yaptığında, kullanıcının arama niyetine uygun, yeni ve en alakalı en iyi içeriği sunar.

Anahtar Kelimeler Neden Önemlidir?

Anahtar kelimeler, Arama Motoru Optimizasyonu stratejiniz için olmazsa olmazlar arasındadır. Bu yüzden, analitik bir yaklaşım kullanmalısınız. Öncelikle, potansiyel ziyaretçinizi düşünün. Ne tür bir arama yapıyor, ne istiyor? Sayfanızı yüzlerce farklı terim için optimize edemezsiniz. İşte bu yüzden çok spesifik sorguları tercih etmeli ve neyi optimize ettiğimize karar vermemiz gerekmektedir.

Akılda tutulması gereken 3 önemli şey var: Sıklık, Rekabet ve Alaka.

Anahtar kelime araştırma süreci, AKH (Anahtar Kelime Hacimi), frekans (insanların bir şeyler aradığı sıklık) ile rekabet arasındaki ilişkidir (piyasanın ne kadar rekabetçi olduğu).

AKH araştırması yaparken yaparken çoğumuz hedefleyeceği anahtar kelimeyi aramaz. Amaç hazırladığımız içerikleri tanımlayan önemli anahtar kelimelere yer vermektir. Bu bizlere arama motorlarında daha görünür kılacak, hedeflenen anahtar kelimemize daha çok katkı sağlayacaktır.

SEO Örnekleri

Bir cep telefonu satışı yapan e-ticaret sitesine sahip olduğunuzu varsayalım:

Örnek 1:  Kullanıcı “iphone” araması yapıyor.

Bu kelime de arama sonuç sayfalarında iyi bir konumda yer almak isteyebilirsiniz. Bu gerçekten çok aranan aynı zamanda da rekabet oranı çok yüksek bir anahtar kelimedir. Ayrıca, potansiyel kullanıcınınızın yeni bir telefon satın almak istemediğini, sadece bazı bilgilere ulaşmak ve resimleri incelemek için arama yaptığını dikkate alalım. Burada sizin sayfalarınızın bununla pek alakalı olmadığını zaten bu aramanın da bir dönüşüme uğramayacağını tespit etmiş oluruz.

Site İçi Optimizasyon Nedir?

Adından da anlaşılacağı gibi, iç optimizasyon, web sitesinde yapılan değişikliklerle ilgili olan optimizasyon türüdür. İçeriğinizin kullanıcılara nasıl gösterildiğini bilmek önemlidir. SERP’de bir başlık, bir açıklama ve bir web sitesi URL’si vardır ve web sitenizi optimize etmeye başladığınızda bunlar ilk iyileştirmeniz gereken alanlardır.

Web sitenizdeki her sayfa için benzersiz, açıklayıcı bir başlık ve açıklama girmelisiniz. Ayrıca net ve sezgisel bir URL yapısına sahip olduğunuzdan emin olmalısınız.

Her yönü ele alamayacağım ancak aşağıda bazı yüksek öncelik faktörleri sıralama ihtiyacı duydum:

  • Web sitenizin bulunduğu sektörle alakalı taze, harika içerikler sağlamalısınız.
  • Her sayfa için benzersiz başlık ve açıklama etiketi kullanmalısınız.
  • Hedeflenen çapa metni ile iç bağlantı kurabilirsiniz fakat burada aşırıya kaçmayınız.
  • Başlık etiketlerini (H1-H6) uygun şekilde kullandığınızdan emin olunuz.
  • Görsel optimizasyonu, görsel URL kullanımı ve ALT etiket kullanımlarına özen gösteriniz.
  • Mobil dostu bir web sitenizin olup olmadığına emin olunuz.
  • Web sitenizin hızlı açılmasına odaklanmalısınız.

Bazı tasarım, teknik ve kalite ipuçlarını da kontrol edebilirsiniz. Bütün bunlar sıralamanızı iyileştirmenize ve çok daha fazlasına yardımcı olabilir.